ZGŁOŚ UDZIAŁ!
Skorzystaj z promocyjnej ceny

Trendy w marketingu i e-commerce 2024 r. – jak wykorzystać moc AI, digital marketingu i automatyzacji w działaniach online?

Autor: Sandra Kluza, Piotr Michalak

Można śmiało powiedzieć, że sztuczna inteligencja zawładnęła światem, szczególnie tym online, gdzie różne jej odłamy, takie jak ChatGPT, MindJourney, DALL-E czy popularne ostatnio GPT’s, dominują w marketingowej codzienności, a także świetnie sprawdzają się w rozwoju platform e-commerce. W połączeniu z automatyzacją to prawdziwy game changer, wystarczy tylko umiejętnie korzystać z dostępnych narzędzi i dostosowywać procesy i bieżące potrzeby do możliwości, które oferuje nam rynek. Na co zwracać szczególną uwagę? Jakie narzędzia mogą być niezwykle przydatne i w jaki sposób znane brandy wykorzystują moc duetu AI i automatyzacji?

Wprowadzenie do trendów AI w e-commerce

Według danych z raportu „Artificial Intelligence in E-commerce Market Size” wartość globalnej sztucznej inteligencji na rynku e-commerce osiągnęła ok. 5,81 mld dolarów w 2022 r. i przewiduje się, że do 2032 r. osiągnie ok. 22,60 mld dolarów, co oznacza CAGR – czyli skumulowany roczny wskaźnik wzrostu – na poziomie 14,60% w okresie prognozy 2023–20321. Wykorzystanie sztucznej inteligencji to nie tylko korzystanie z ChataGPT czy generowanie grafik przez Midjourney. Technologia AI to również doskonałe narzędzie do optymalizacji procesów, wsparcie w analizowaniu ogromnej ilości danych czy też w przewidywaniu trendów zakupowych na podstawie zachowań konsumentów. Z raportu Ceneo „Trendy na rynku e-commerce w Polsce” dowiadujemy się, że prawie 50% sprzedawców online wykorzystuje AI do tworzenia opisów ofert, 17% do tworzenia treści do komunikacji z klientami, a ponad 9% do wdrożenia chatbotów.

Rys. 1. Do czego jako sprzedawca wykorzystujesz AI w sprzedaży online? Źródło: Raport Ceneo — Trendy na rynku e-commerce w Polsce, 2023r.

Co ciekawe, według badania Ubisend z 2019 r. aż co piąty klient jest gotowy na zakup produktu bądź usługi przy wsparciu chatbota, a 40% kupujących wspomaga się nim, szukając rabatów czy wyjątkowych okazji zakupowych2. Trendy te doskonale zna i wykorzystuje m.in. marka Lancerto, która oferuje swoim klientom możliwość skorzystania ze wsparcia wirtualnego stylisty. Ten krok to przeniesienie doradztwa znanego z salonów stacjonarnych do strefy online. Asystent podpowie m.in., jaki krawat najlepiej dobrać do danej marynarki. Co ważne, chatbot zapewnia wsparcie 24 godziny na dobę, co jest przedłużeniem działania standardowego Contact Center w godzinach 8–16.

Rys. 2. Ari – Wirtualny Stylista Lancerto. Źródło: lancerto.pl

W zakresie wirtualnych doświadczeń zakupowych na chatbotach jednak się nie kończy, ponieważ kolejnym rozwijającym się trendem, widocznym na rynku e-commerce jest rozszerzona rzeczywistość – AR oraz wirtualna rzeczywistość VR. Wykorzystuje je m.in. IKEA, która łączy je z działaniem algorytmów opartych na AI – m.in. w aplikacji IKEA Kreativ. Rozwiązanie to pozwala na generowanie obrazu wnętrza oraz jego technologii 3D wraz z bieżącą modyfikacją parametrów, aby pokazać klientowi efekt jak najbardziej zbliżony do rzeczywistości. Dzięki temu można przymierzyć mebel z oferty IKEA w swoim wnętrzu i zobaczyć, czy będzie on pasował, co na pewno pozytywnie wpływa na ewentualne niezadowolenie z zakupu po dostawie czy opcje przetestowania różnych produktów „u siebie”.

Rys. 3. Aplikacja IKEA Kreativ. Źródło: https://www.ikea.com/pl/pl/home-design/

Sztuczna inteligencja świetnie radzi sobie także jako wsparcie i udoskonalenie funkcji wyszukiwania produktów w e-sklepach. Działające w tle algorytmy analizują zachowania konsumentów na stronie i np. czas spędzony na danej kategorii, aby następnie proponować produkty, które będą najlepiej dostosowane do tego, co może im się spodobać. Dobra wyszukiwarka w e-commerce to podstawa, o czym doskonale wie marka Answear, która już od kilku lat rozwija funkcjonalności swojej platformy, m.in. umożliwiając klientom graficzne wyszukiwanie produktów za pomocą zdjęcia – Visual Search, autouzupełnianie wyszukiwań czy korektę wpisanych fraz, m.in. eliminując błędy czy pokazując synonimy.

Rys. 4. Wyszukiwarka w e-sklepie oraz wyszukiwanie przez obraz. Źródło: answear.com

Sztuczna inteligencja i automatyzacja w content marketingu, social mediach oraz kampaniach

Kreowanie treści i grafik z wykorzystaniem AI to rozwiązanie, które dobrze sprawdza się w content marketingu oraz działaniach w social mediach. Doskonałym przykładem wykorzystania mocy sztucznej inteligencji w tworzeniu kreacji graficznych może pochwalić się polska, rodzinna firma Wilisch, która stworzyła do współpracy z Lidl Polska unikatowe lody o smaku popcornu z karmelem. Co ciekawe, smak ten został zaproponowany przez ChatGPT na bazie ich dotychczasowych produkcji. W kolejnym kroku za pomocą Midjourney powstały grafiki, które zostały umieszczone na opakowaniu.

Najnowsza reklama ADAMEDU o nazwie Trener uwodzenia to przykład nowatorskiego spotu w całości wygenerowanego przez sztuczną inteligencję – począwszy od scenariusza, aż do obrazów i wideo. Tym samym firma farmaceutyczno-biotechnologiczna jako jedna z pierwszych w Polsce przeciera szlaki tworzenia nie tylko samych grafik czy treści, ale całych reklam za pomocą AI.

Rys. 6. Fragment spotu ADAMED. Źródło: https://www.youtube.com/@adamed8615

Nieco inne wykorzystanie AI prezentuje m.in. Bank Spółdzielczy Zrzeszenia BPS w odsłonie kampanii Załatw to po sąsiedzku! Spoty reklamowe zostały przygotowane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w wariantach dla każdego z 307 Banków, a następnie za pomocą geolokalizacji lokalnemu użytkownikowi wyświetlony został wariant reklamy, w którym pada nazwa najbliższego Banku Spółdzielczego Zrzeszenia BPS. Za pomocą sztucznej inteligencji ambasador banku osobiście zapraszał lokalnych klientów. Kampania ta to wstęp do szerszych działań z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i nowatorskich działań w 2024 r.3

Rys. 7. Kampania Banku Spółdzielczego Zrzeszenia BPS. Źródło: https://www.linkedin.com/posts/bank-bps-sa_ai-bps-reklama-activity-7130150347326509056-aI8G

Kampanie te pokazują, że rozwój sztucznej inteligencji i narzędzi ułatwiających kreację treści, grafik, wideo oraz automatyzację działań czy analizę danych nie są dla nas zagrożeniem, ale szansą na stworzenie czegoś, co się wyróżni i tym samym otworzy nowe możliwości. Z drugiej strony są także świetnym sposobem na optymalizację pracy. W naszym codziennym agencyjnym świecie również wykorzystujemy AI i automatyzację w bieżących procesach. Jednym z interesujących projektów, które usprawniły naszą pracę, jest stworzenie bazy do treści na mediach społecznościowych, które są dopasowane do stylu marki i szablonu tworzenia postów. Oczywiście, ostateczny efekt wymaga dodatkowych modyfikacji, ale dzięki odpowiednim sugestiom i automatyzacji, otrzymujemy kilka solidnych podstaw do tworzenia treści.

Rys. 8. Propozycja copy do posta w SM na podstawie prompta uwzględniającego wytyczne, styl komunikacji, zwroty, długość itd. Źródło: Harbingers.io via ChatGPT

SEO a AI, czyli jak budować widoczność i automatyzować pracę w zakresie SEO

Rozwiązania AI zadomowiły się w branży SEO już jakiś czas temu. W zasadzie od roku, a nawet dwóch lat, szeroko mówiło się o możliwościach, jakie przynosi sztuczna inteligencja m.in. w automatyzowaniu zarówno pracy odtwórczej, jak i tej wymagającej analizy danych, a takich zadań w procesie pozycjonowania nie brakuje. Istnieje szereg gotowych rozwiązań, które z sukcesem pozwalają wykorzystać potencjał AI w budowaniu widoczności w e-commerce.

W codziennej pracy specjalisty SEO nieocenioną pomocą staje się ChatGPT w zakresie automatycznego generowania konspektów do artykułów. Dzięki współpracy między ChatGPT a Make.com możliwe jest zautomatyzowanie procesu kreacji i zaoszczędzenie czasu. Zakładając publikację 30 artykułów miesięcznie, oszczędzamy aż 240 godzin rocznie. Konspekty uwzględniają konkretne słowa kluczowe, tematy i dodatkowe informacje dostarczone przez ekspertów. Rozwiązanie to znacząco skraca czas potrzebny do tworzenia treści na bloga i ułatwia pracę redaktorów oraz copywriterów, którzy mogą skoncentrować się na kreatywnym tworzeniu oryginalnych treści.

Co więcej, możemy rozbudować funkcjonalność chatu przez rozszerzenia, takie jak m.in. Data Analyst, dzięki czemu poszerzamy funkcjonalność narzędzia choćby o zaawansowane analizy na podstawie naszych danych. W SEO ChatGPT warto wykorzystać jako wewnętrznego copywritera i wzbogacać treści już opublikowane w sklepie np. opisy produktów, konkretnych cech produktów, przeznaczania oraz zastosowania, czy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania (FAQ). W tym celu przydatne jest zastosowanie automatyzacji, które wzbogacą prompt o potrzebne dane na temat produktu (np. wykorzystując dane z PIM — Product Information Management).

Wzbogacenie karty produktowej przez tego typu dodatki pozwoli na:

  • zwiększenie zasięgów sklepu – strony mogą rankingować na zdecydowanie większą liczbę zapytań i, co za tym idzie, sprowadzać do sklepu użytkowników, w tym potencjalnych klientów;
  • zaspokojenie intencji użytkownika, który znajdzie odpowiedź na swoje pytania lub informacje o produktach;
  • skalowanie efektów, jeśli wykorzystamy automatyzację w tworzeniu oraz publikowaniu tego typu treści.

Czy takie treści przynoszą efekty SEO? Zdecydowanie TAK! Zwłaszcza kiedy mamy rotacyjny asortyment, chcemy pobudzić sprzedaż niszowych produktów o niskiej marży lub nie mamy wystarczających zasobów na opisanie tak licznej oferty.

Przykład poniżej prezentuje wzrost liczby haseł dla nowego sklepu z branży odzieżowej, który w swojej ofercie posiada tzw. końcówki serii ubrań.

Wykorzystanie treści generowanych przez AI pozwala dynamicznie dostosowywać strategię SEO pod aktualną ofertę.

Rys. 9. Senuto – analiza widoczności. Źródło: Harbingers.io via senuto.com

Strony, takie jak kategorie oraz filtry produktowe, strony marek, serii produktów itd., również mogą zostać zoptymalizowane przez treści AI. Optymalizacja tych zakładek to kolejna szansa na poprawę widoczności w wynikach wyszukiwania oraz zdobycie dodatkowego ruchu z tychże wyników.

Inne narzędzia oparte na AI wspierające tworzenie contentu

Wykorzystanie AI nie powinno się sprowadzać wyłącznie do ChatuGPT, jako wszechstronnego narzędzia. Poniżej kilka przykładów narzędzi, które sprawdzą się w przygotowywaniu content planów, ale również tworzenia treści na strony www:

  • Senuto/Writer AI,
  • NeuronWriter,
  • Perplexity.ai,
  • Surfer SEO,
  • Jasper AI.

Ciekawe rozwiązanie proponuje Senuto w postaci Writera AI – w kilku krokach można uzyskać bardzo dobry efekt, i co więcej narzędzie pomoże w przygotowaniu konspektu na podstawie aktualnych wyników wyszukiwarki – dzięki czemu otrzymamy teksty, które sprawdzą się w pozycjonowaniu i osiągnięciu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo użytkownik ma opcję wykluczenia nieinteresujących go wyników (rankingujące strony docelowe, które w najgorszym przypadku, mogą wpłynąć na efektywność treści stworzonych przez AI).

Rys. 10. Senuto Writer AI – Analiza SERP. Źródło: Harbingers.io via senuto.com

Tego typu treści to dobra baza do budowania grup odbiorców i późniejszych działań remarketingowych. Content generowany przez AI jest nie tylko wykorzystywany pod kątem SEO, ale również sprawdzi się w działaniach płatnych, jakie możemy realizować poprzez kampanie PPC.

Wykorzystanie potencjału AI i automatyzacji w codziennych zadaniach związanych z pozycjonowaniem

Praca nad pozycjonowaniem bardzo często sprowadza się do odtwórczych zadań. Przygotowywanie treści dla znaczników title, meta description, nagłówków hx, czy uzupełnienie treści o brakujące fragmenty oraz słowa kluczowe jest bardzo monotonne. Tego typu zadania można automatyzować, również z wykorzystaniem AI. W tym przypadku świetnie sprawdza się narzędzie make.com, które pozwala w non-codowy sposób, za pomocą graficznego interfejsu, „zaprogramować” scenariusz wykonywania sekwencji działań, zgodnie z naszym indywidualnym procesem.

Wyobraźmy sobie, że w witrynie mamy do optymalizacji szereg stron pod kątem tyłu, meta opisu i nagłówka pierwszego poziomu. Dodanie istotnych słów kluczowych i zachęcającego meta opisu pomoże realizować strategię wzrostu widoczności dla tych stron. W takim przypadku automatyzacja wykonana w Make sprawdzi się idealnie! Dzięki temu miesięcznie oszczędzamy kilkadziesiąt godzin pracy specjalisty – przyjmując 20 min na optymalizację SEO jednego adresu, dla 100 stron miesięcznie w rok osiągamy 400 godzin oszczędności. Do tego mamy opcję przeprowadzania optymalizacji na niebywałą do tej pory skalę – bo dlaczego się ograniczać do 100 stron, skoro możemy w miesiąc zoptymalizować cały serwis?

Rys. 11. Scenariusz w narzędziu make.com. Źródło: Harbingers.io via senuto.com

Sztuczna inteligencja w optymalizacji stron internetowych i doświadczeń

Zmiany w wyszukiwarkach, które już są wprowadzone m.in. w Google Search Generative Experience (SGE), w Bing udostępniony dostęp do chatu czy rosnący udział Voice Search, również od nas, marketerów, wymagają zmiany podejścia do prowadzenia działań SEO.

Należy zmienić optykę i zapewniać w serwisach typu e-commerce strony, które będą dopasowane pod kątem zapytania, ale również intencji transakcyjnej — zdobędziemy dzięki temu wartościowe wyniki w wyszukiwarce, które będą cechowały się wysokim potencjałem sprzedażowym.

Na rynku dostępne są już rozwiązania, które automatycznie generują strony e-commerce zoptymalizowane pod kątem SEO. Technologia ta wykorzystuje dane z narzędzi, takich jak np. Google Search Console czy feed produktowy. Dzięki temu możemy automatycznie tworzyć nowe strony, m.in. pod hasła z tzw. długiego ogona.

Dlaczego pod tego typu hasła? Nie są one w większości przypadków uwzględnione w strategii SEO z powodu m.in.:
  • skali i kosztów optymalizacji (m.in. treści, nagłówków hx, title itd.);
  • konieczności rozbudowy struktury sklepu o strony dopasowane pod zapytania (w przypadku, kiedy w sklepie nie występują indeksowalne strony kategorii z filtrami),
  • trudności w zarządzaniu tymi stronami (m.in. dobrem właściwych filtrów, produktów itd.) – co zawiera mnóstwo czasu.

Biorąc pod uwagę rozbudowane zapytania głosowe oraz ich rozwój, mamy przestrzeń na wzrost widoczności i ruchu z wyników organicznych nawet o kilkadziesiąt procent. Takie strony poprawiają doświadczenia użytkownika i zwiększają zaangażowanie – listing produktów, który będzie doprecyzowany pod rozbudowane zapytanie, zwiększa również szanse na sprzedaż.

Jak będzie wyglądać przyszłość AI — przewidywania i obawy

Zapoznając się z aktualnymi trendami oraz szybkim rozwojem sztucznej inteligencji, można bez wahania stwierdzić, że AI będzie królować przez najbliższe lata, a to, co widzimy teraz, to dopiero początek. Eksperci są zgodni i wskazują na podobne predykcje. Z drugiej części raportu E-Izby – „Dyrektor E-commerce 2023 roku” z wypowiedziami liderów na temat przyszłości, możemy wywnioskować, że w perspektywie 3–5 lat w e-commerce będzie rozwijała się m.in. automatyzacja oraz AI, co, idąc dalej, przenosi się też na przewidywanie 10-letnie, wraz z hiperpersonalizacją, AR/VR czy awataryzacją4.

Potwierdza to również Barometr CMO 2024 od SERVICEPLAN GROUP, który wskazuje, że misja marketingowa na 2024 r. to realizowanie wielu tematów jednocześnie, a do tego potrzebne jest odpowiednie zaplecze technologiczne. Ważność trendów marketingowych odwróciła się i wykorzystanie nowych technologii, tj. sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego i automatyzacji marketingu, zyskało na znaczeniu — w ciągu roku z 5 miejsca wskoczyło na 15.

W kontekście optymalizacji działań SEO oraz prowadzenia e-commerce warto zwrócić uwagę na badania przeprowadzone przez McKinsey – pokazują one jasno, że wykorzystanie sztucznej inteligencji może zwiększyć współczynnik konwersji SEO nawet o 30%6. Tym samym skalowanie efektów SEO i sprzedaż dzięki AI to słuszny kierunek.

Co ważne, mimo silnego rozwoju tego obszaru i pokazania korzyści płynących z otwarcia się na nowe, wiele osób wciąż obawia się ryzyka związanego z wdrożeniem innowacyjnych rozwiązań. Zgodnie z najnowszym badaniem EY – „AI Anxiety in Business” – wzbudza to u 71% pracowników niepokój, którego źródłem jest ryzyko etyczne, prawne oraz możliwość utraty pracy bądź szansy na awans. Natomiast prawie połowa badanych wykazała większy niepokój związany z AI niż rok wcześniej. Mimo wszystko ponad 81% ankietowanych uważa, że wykorzystanie sztucznej inteligencji zwiększa ich produktywność7.

Z tego względu niezwykle ważne jest przeprowadzenie odpowiedniej transformacji technologicznej wewnątrz firmy i odpowiedzialne podejście do tematu wdrożenia rozwiązań opartych na generatywnym AI, najlepiej przy wsparciu specjalizujących się w tym zakresie ekspertów bądź agencji.

Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas lub zadzwoń.
BIURO OBSŁUGI KLIENTA

Współpraca i reklama
Katarzyna Likowska

Brand Manager
 
tel.: 61 66 55 768
 
tel. kom.: 48 536 784 938

Kontakt dla uczestników
Izabela Nowak

Szefowa rynku Business
 

Zapraszamy na XXIII edycję Kongresu Online Marketing!

Wraz z Redaktorem Prowadzącym – Arturem Maciorowskim – przygotowaliśmy dla Was bloki tematyczne skupiając się na aktualnych trendach, abyśmy nie zgubili się w świecie algorytmów. Prelekcje poprowadzą znani w branży specjaliści dzieląc się swoimi obserwacjami i wnioskami. Na wzmocnienie zdobytej wiedzy, drugi dzień konferencji poświęcamy na warsztaty dopasowane tematycznie do wygłaszanych wcześniej prelekcji.

Do tej pory we wszystkich edycjach Kongresu wzięło udział prawie 200 prelegentów i przeszkoliliśmy ponad 11 tysięcy marketerów!

BIURO OBSŁUGI KLIENTA
tel: 61 66 55 800
tel kom: 536 077 338

Godziny pracy:
pon. - pt. 08:00 - 16:00

© Copyright 2024 Forum Media Polska